torstai 13. elokuuta 2015

Supersmoothie

Tänä kesänä mustikat ovat ainakin täälläpäin olleet ihanan suuria ja sato runsas. Olemme käyneet koko perheen voimin jo monta kertaa metsässä niitä poimimassa. Kerran löydettiin samalla myös kantarellejä. Mustikoiden poimiminen on rentouttavaa puuhaa, ja poikakin tykkää olla mukana.



Nyt kun olen ollut jo kaksi vuotta marjattomalla ja hedelmättömällä dieetillä, aion tästä lähtien alkaa käyttää jonkin verran ainakin mustikkaa. Mustikan sanotaan olevan myös syöpää estävä ruoka-aine.

Olemme saaneet pakkaseen jo monta rasiaa mustikkaa. Vain osa on tosin poimittu itse ja osan olemme saaneet vanhemmiltani. Käytän niitä sitten vuoden mittaan supersmoothieeni. Mustikka on siinä välttämätön raaka-aine, koska ilman sitä juoma ei maistu hyvältä. Pakastettu mustikka smoothieissa antaa myös tärkeää viileyttä juomaan. Huoneenlämpöinen smoothie ei maistu lainkaan yhtä hyvältä.



Supersmoothieeni tulee seuraavia aineita:

-       kurkkua
-       inkivääriä
-       selleriä
-       herneenversoja (tai salaattia, persiljaa tms.)
-       hieman sitruunamehua
-       vettä
-       Sun warrior -riisiproteiinijauhetta
-       Green superfoodin suklaanmakuista jauhetta
-       nokkosjauhetta
-       vehnänorasjauhetta
-       kurkumajauhetta
-       jäisiä mustikoita

Supersmoothieni on paljon nopeampi tehdä kuin vihermehut, joten korvaan sillä vihermehun ja vehnänorasmehun aina silloin, jos en esimerkiksi aamulla ehdi mehuja tehdä. Yleensä näin käy pari-kolme kertaa viikossa.

Smoothie on aineksistaan huolimatta yllättävän hyvän makuinen, eniten siinä maistuu mielestäni mustikka, suklaa ja hitunen Sun warriorin vaniljaa myös. Teen supersmoothieta yleensä ison tuopillisen ja juon kaiken kerralla.

Tästä linkistä löytyy varmaan maukkaampi ja silti myös terveellinen mustikkasmoothie niille (vegaaneille), jotka syövät myös hedelmiä.

3 kommenttia:

  1. Todella tehokkaalta kuulostava smoothie! Omaani laitan usein inkivääriä, kurkkua ja selleriä sekä reilusti vihreää. Hedelmiä ja/tai marjoja jääkaappitilanteen mukaan. Ensi talven smoothieihin varaudun pakastamalla "viherpaloja" eli nokkosta, minttua, melissaa soseena jääkuutioiksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva vinkki tuo viherpalojen pakastaminen, kiitos

      Poista
    2. Laitan tähän vielä linkin postaukseeni. Olen tehnyt muutaman erän, mutta seuraaviin lisään vielä persiljaa mukaan. :) ehkäpä talvi sujuu virkeämpänä minun osaltani!:)
      http://suoratkurveiksi.blogspot.fi/2015/07/nokkosta-mintun-ja-sitruunamelissan.html

      Poista