sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Elävän ravinnon aakkoset


·         A Alfalfa. Syön paljon ituja, mutta alfalfaa tulee tehtyä liian harvoin, vaikka se onkin mielestäni parhaimman makuinen itu.

·         B B12-vitamiini. Välttämätön vegaaneille. Otan joka päivä luonnollista B12-vitamiinia.

·         C Chia-siemenet. Syön monta kertaa viikossa chiavanukasta, joka on tehty itsetehtyyn luonnonvaniljalla maustettuun mantelimaitoon.

·         D D-vitamiini. Myös välttämätön vegaaneille ja muillekin Suomen talvessa eläjille. Syön joka päivä luonnollisen D-vitamiinin. 

·         E Ekologinen. Ostan suurimman osan siemenistä, kasviksista ja vihanneksista luomuna. Samoin myös kosmetiikan ja hiustenhoitoaineet, deodorantin ym. 

·         F Fluoriton. Käytän fluoritonta hammastahnaa. 

·         G Gluteeniton. Ruokavalioni on gluteeniton.

·         H Hapankaali. Käytän hapankaalia tai hapankurkkua salaatin joukossa monta kertaa viikossa.

·         I Inkivääri. Inkivääriä laitan noin parin sentin palan mehuihin aamuin illoin.

·         J Juustokumina. Juustokuminaa käytän mm. kräkkereihin. Se on yksi lempimausteistani. 

·         K Kurkuma. Kurkumaa ostan aina ison satsin tuoreena ja käytän parin sentin palan aamuin illoin mehun joukossa. Maustan myös kräkkerit usein kurkumamausteella. 

·         L Linssinidut. Näitä syön joka päivä salaatin joukossa. Ne ovat pääasiallisin proteiinin lähteeni. Idätän idut itse väriä vaihdellen, mustaa, vihreää tai ruskeaa. 

·         M Mantelimaito. Ruokavalioni on maidoton, mutta teen usein mantelimaitoa, jota käytän chiavanukkaassa tai sienijuoman kanssa. Mantelimaidosta jäävän kuidun laitan kräkkerien joukkoon. 

·         N Nokkonen. Nokkosta laitan jauheena smoothien joukkoon, jotta saisi tarpeeksi rautaa ja hemoglobiimiarvoa ylemmäs. 

·         O Oliivi. Kivelliset oliivit ovat herkkuani. Ostan välillä Pirkan luomuoliivipurkin ja laitan niitä muutaman evässalaatin joukkoon. 

·         P Paprika. Punaista luomupaprikaa syön päivittäin salaatissa ja muutenkin.

·         Q Quinoa. Lämminruokapäivän herkku. Kvinoapäivänä tuntuu, ettei jää nälkä.

·         R Ravintohiivahiutaleet. Näillä saa moneen ruokaan hyvää makua. 

·         S Sitruuna. Sitruunaa käytän joka päivä mehuissa ja raakaruokaresepteissä sitä käytetään aika paljon makua antamaan esim. kastikkeissa ja jopa kräkkereissäkin.

·         T tattari. Suurin hiilarinlähteeni, jota syön päivittäin jossain muodossa, esim. kräkkereissä tai salaatin joukossa. Idätän aina ison kerroskattilallisen tattaria kerralla ja kuivatan sen sitten kuivurissa. Leipää varten teen idätetystä tattarista itse jauhoa. 

·         U Uunittomuus. Uunia ei tule juuri käytettyä. Uunin virkaa minulla toimittaa Excalibur-kasvikuivuri, jossa on kerrosta. 

·         V Valkosipuli. Valkosipulia käytetään monissa raakaruoissa mausteena, mm. kräkkereissä, kastikkeissa ja salaateissa. 

·         X Xylitol. Xylitol-purukumia syön päivän mittaan aika usein, vaikka ei kai saisi, koska xylitol on sokeria. 

·         Y Yrttitee. Juon monta kertaa päivässä erilaisia yrttiteitä. Niissä ei siis ole mustaa tai vihreää teetä pohjana, vaan ne on tehty pelkistä yrteistä ja muista kasveista, kuten minttutee, chaitee jne.

·         Z Zinc. Käytän lisäsinkkiä lisäravinteena mm. tasoittamaan kuparitasoja (joiden ei ole hyvä olla korkeat syöpää sairastavilla) ja immuunipuolustusta parantamaan. 

·         Ä Äänimaljarentoutus. Tähän, jos pääsisi useammin, niin olisi kiva. Kerran olen käynyt joogasalilla äänimaljarentoutuksessa ja pidin kovasti. 

·         Ö Öljy. Öljy, siemenet ja pähkinät ovat pääasialliset rasvan lähteeni. Käytän vain kylmäpuristettuja öljyjä, yleensä kylmäpuristettua extraneitsyt-oliiviöljyä.

5 kommenttia:

  1. Eikös quinoaa voisi myös idättää :)?

    VastaaPoista
  2. voi idättää, itse en ole vaan siinä oikein onnistunut

    VastaaPoista
  3. Vahan samaan suuntaan meneva kysymys, mites nama muut epaviljat kuin tattari (quinoa ja amarantti), tuleeko kaytettya? Aanimaljarentoutus kuullostaa mielenkiintoiselta, mita se itse asiassa on? Mukavaa paivaa!

    VastaaPoista
  4. Joo, idätettyä tattaria syön joka päivä jossain muodossa. Se äänimaljarentoutus, jossa olin, oli sellainen, että ohjaaja soitti edessä äänimaljoja ja osallistujat makasivat jumppamatoilla rentoutumassa tunnin ajan. Toinen mukava, vähän samantapainen on ollut Gongi-rentoutus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Quinoaa syön ehkä kerran kuussa ja amarantista en ole keksinyt mitä siitä voisi tehdä.

      Poista