maanantai 20. huhtikuuta 2015

Annoskateutta


Viime aikoina olen tuntenut annoskateutta muiden ruokia kohtaan. Suurin koettelemus viikonloppuna oli, kun mieheni teki lämpimiä juustovoileipiä, joihin tuli ruisleipää, voita ketsuppia ja juustoa päälle. Vähällä oli, etten syönyt yhtä. 

Toinen kateutta aiheuttava juttu ovat hedelmät, etenkin appelsiini. Ennen omaa mehuani puristin muille appelsiini-sitruuna-omena-porkkanamehua ja se näytti niin herkulliselta, että ei paljon innostanut oma selleri-verso-mehu enää sen jälkeen. 

Eli vaikka olen välillä kirjoittanut, että HHI-dieetin noudattaminen on nykyään helppoa, välillä tulee kausia, jolloin haluaisi syödä kaikkea kiellettyä. Olen silti saanut pidettyä itseni poissa houkutuksista tähän saakka. 

Sunnuntain vastaisena yönä heräsin yöllä miettimään, mitä söisin yhden päivän ajan, jos saisin syödä mitä vain. Tällainen lista siitä tuli:


Aamiainen: lämmin juustovoileipä ruisleivästä, lasillinen itse puristettua appelsiini-omena-porkkanamehua, kulhollinen bulgarianjogurttia ja Alpen-mysliä

Lounas: pinaatti-kasvislasagne juustokuorrutuksella, vihersalaatti

Välipala: Kahta erilaista raakakakkua ja joku erikoiskahvi Pure-kahvilassa

Päivällinen: Smetana-uunilohta ja uunikasviksia

Iltapala: mansikkarahka


Ehkä joskus vielä toteutan tuollaisen päivän tai osia siitä, nyt pitää vielä jaksaa tätä HHI-juttua. Todellinen päivän ruokalistani näyttää tällaiselta:


Aamiainen: Selleri-kurkku-kurkuma-inkivääri-sitruuna-auringonkukanversomehu ja vehnänorasmehu, ei ruokaa

Lounas: Tattarisalaatti

Välipala: Raakariisiproteiinijuoma, pähkinät

Päivällinen: Kaaliraaste, kurkku- ja porkkanatikut, kräkkeri

Iltapala: Selleri-kurkku-kurkuma-inkivääri-sitruuna-auringonkukanversomehu ja vehnänorasmehu, ei ruokaa

10 kommenttia:

  1. Elä elämääsi täysillä NYT - tulevaisuudesta et tiedä mitään! Tutkimuksia löytyy pilvin pimein ja lähes mille tahansa ruunalle löydät tuntemuksia puolesta ja vastaan jos etsit.Lisäksi mikään tämän päivän 'totuus' ei varmaan kestä totuutena kovinkaan pitkään.Lisäksi on aika yksilöllistä miten mikäkin ravintoaine kullekin vaikuttaa.Esim.minulla on ystävä joka mielestäni syö aika 'epäterveellisesti',paljon kovia rasvoja,järkyttävän paljon suolaa ruuassaan ja on mm.kananmunien suurkuluttaja.On täysin terve,verenpaineet matalat,kolesteroli normaali jne.Itse olen samanikäinen ja aika tarkkaan katson mitä suuhuni laitan,siis nykyisten ruokasuositusten mukaan ja kappaa - kolesteroliarvoni nousussa,hilkulla tarvitsenko verenpainelääkityksen.Minä,terveellisesti elävä nelikymppinen!! Alan uskoa huonoon geeniperimääni ja lakkaan nipottamasta syömisistäni.En aio repsahtaa mihinkään älyttömään syömiseen,mutta aion nauttia elämästäni! Samaa suosittelen sullekin.Syöpäsi uusii jos on uusiakseen tai sitten ei! Mutta sillä välin - älä unohda elää ja nauttia elämästäsi.Meillä kaikilla on vain yksi elämä! Aurinkoista kevättä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Po....mille tahansa ruualle löydät tutkimuksia...
      kiitos kiireeni ja ennakoivan tekstinsyötön! ��

      Poista
    2. Näin olisi tavallaan helppo ajatella ja sallia itselle enemmän, mutta yritän aina välttää tällaisen ajatustavan, vaikka se kovin yleinen onkin.

      Poista
  2. Pysy vaan hyväksi havaitsemallasi linjalla! Elävän ravinnon vaikutukset tuntee niin konkreettisesti elimistössään, ettei mikään hetkellinen aistinautinto sitä korvaa. Tuleehan niitä houkutuksia, mutta kyse on yleensä pelkistä menneisyyden haamuista, esim. tunnekytköksistä johonkin ruokaan tai herkkuun.

    Elävä ravinto muuttaa myös näkemyksen siitä, mikä on ruokaa. Polttoaineena voi käyttää hetken jotain huonompaakin, mutta moottori ei siitä tykkää. Kyllä elämästä voi nauttia TÄYSILLÄ ihan ilman juustoleipääkin! :-D

    VastaaPoista
  3. Kannustan sinua jatkamaan ruokavaliotasi. Usein ihmiset, joilla ei ole tarpeeksi tietoa elävän ravinnon todistetuista vaikutuksista sairauksien hoidossa, näkevät tämän ruokavalion vain jonkinlaisena itsekidutuksena, joka lopulta on turhaa. Mutta kun tässä ei ole kyse mistään kristalleilla tai soivilla kulhoilla parantamisesta. Olet ollut päättäväinen, mikä on ihailtavaa. Samalla energialla vaan eteenpäin! Hyvää kevättä ja tervettä oloa sinulle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon kiitoksia! Olen samaa mieltä. Tämä ei ole mikään huuhaa-juttu niinkuin monet tuntuvat ajattelevan. Hyvää kevättä sinullekin!

      Poista
  4. Dream on ;-) Siitä ei ole terveydelle haittaa. Saattaapa vain olla, että mielikuvasi makuelämyksestä ei ole lähelläkään sitä, mille se nyt oikeasti maistuisi, jos söisit.
    Oma ruokavalioni on ollut jo useamman vuoden keskiverrosta poikkeava. Joskus tietysti mietti (ei niinkään enää)... Vahingossa tarjottua maitojälkiruokaa olen maistanut - eipä houkutellut. Kerran olen lämpimien voileipien kaipuussa kokeillut hyväksi kehuttua soijajuustoa - rasvaa, pelkkää rasvaa, jäiköhän yhteen suupalaan. Vahvasti epäilen, että entiset lempijuustot maistuisivat ihan yhtäläisesti pelkälle rasvalle. Eipä houkuta kokeilla enää.
    Sitä en osaa arvata, mille hedelmät ja marjat maistuvat, jos niitä ei ole vuosiin saanut. Ainakin sokerisille, epäilisin.
    Kun katselee tuota haaveittesi ruokapäivää yksi yhteinen nimittäjähän sieltä ainakin nousee: rasva. Tunnen HHI:tä huonosti, sokerin ohella taitaa rasva (ainakin raskas) olla minimissä?
    -Onpa käynyt itselle niinkin, että kerran reissussa osuin upealle vihannesosastolle salaattien ja syötävien kukkien keskelle. Huomasin melkein kuolaavani. Niin se maailma muuttuu...
    - Ei eletä syödäksemme, vaan syödään elääksemme ;-)

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on, syödään elääksemme! Rasva ei välttämättä ole HHI:ssä niin minimissä. Pähkinöitä voi syödä, kylmäpuristettuja öljyjä, siemeniä ja avokadoa. Silti huomaan että olen vähän kyllästynyt näihin hyviin rasvan lähteisiin ja haluaisin tyyliin juustoa tai jotain muuta epäterveellistä rasvaa.

      Poista
  5. Mä oon syönyt hedelmiä paljon banaania energian takia
    tulee sama öklö olo kuin ennenkin liiasta sokerista.Aion siirtyä syömään yksittäisiä hedelmiä. Hedelmien hivenaine pitoiuus on niin paljon alempi kuin muiden kasvisten ettei ne vedä ravitsemuksellisesti vertoja muille kasviksille.Marjoissa on muutakin kuin sokeria.Minä en syö tattaria ja siksi hiiilareita pitää jostakin saada.Millä muuten Hippocrates health Institute perustelee sokerin kiellon, että se menee syöpäsoluihin?Kun sitten taas toisten tutkimusten mukaan mustikat varmaan ehkäsee syöpää ja hedelmätkin. Toisaalta vihannekset( ja myös marjat) ehkäsee syöpää varmaan enemmän kuin hedelmät suuremman hivenainepitoisuutensa takia.Kyllä mun mielestä dieetit kannattaa eri asia miten stressaantuneena niitä jaksaa aina noudattaa.Toisaalta vähemmänkin uskollinen dieetti jos emme siihen täydelliseen pystyisi voi antaa tuloksia.

    VastaaPoista