tiistai 4. marraskuuta 2014

Liikunta

Liikunta on erittäin tärkeä osa terveiden elämäntapojen ylläpitoa. Huomaan, että olen tässä blogissa keskittynyt enimmäkseen ruokaan, vaikka muut osa-alueet ovatkin yhtä tärkeitä. Liikuntaa kannattaa harrastaa usein ja monipuolisesti.

Immuunipuolustukselle parasta liikuntaa on kaikenlainen hyppely. Tätä voi harjoittaa esimerkiksi tanssimalla tai juoksemalla. Paras ja helpoin tapa on hankkia kotiin oma trampoliini ja hyppiä sillä joka päivä. Hankin oman trampoliinini jo sytostaattien aikana, vaikka silloin ei tehnyt mieli juuri hyppiä, kun oli muutenkin niin huono olo. Nyt hypin trampoliinilla joka päivä. Aina kun katson televisiota, hypin samalla trampoliinilla. Istun niin paljon töissä, että kotona pyrin välttämään istumista. Trampoliinin olen sijoittanut olohuoneeseen television lähelle. Minulle oli erittäin tärkeää, että trampoliini on hiljainen, joustava ja suhteellisen hyvän näköinen (koska se on niin keskeisellä paikalla). Sellaiset lasten trampoliinit ovat aika kauheita ja niillä hyppimiseen menettää motivaation aika äkkiä. Pahinta niissä on, että ne eivät jousta tarpeeksi, joten tuntuu melkein samalta kuin hyppisi lattialla. Päätin siis sijoittaa kunnon trampoliiniin heti kerralla ja ostin Belliconin. Se on todella hyvä, ja niin joustava, että siinä on ilo hyppiä. Yleensä kun alan katsella televisiota, hypin ensin niin kauan ilmaan kuin jaksan ja kun alan väsyä vain joustan polvista, niin etten nouse ollenkaan ilmaan. Pelkästään tällainenkin hyppiminen auttaa immuunipuolustusta suuresti.




Seuraava teksti on kopioitu Belliconin sivuilta: "When it comes to aiding the immune system, the bellicon shines. It provides an exceptional aerobic workout, which is one of the most important components of immune support, that's even better for you than running (while being a lot more fun than running!) Bouncing on the bellicon effectively raises your metabolism and increases your cardiovascular and lymphatic circulation. This increased circulatory motion allows lymphocytes and antibodies (your body's defenders) to move faster, making them more efficient at getting rid of impurities and invaders. Stress can also compromise your immune system, and bouncing on a bellicon is a natural stress-reducer. The gentle up and down motion loosens tight muscles and lubricates joints, massaging away your day and helping you to get a better night's sleep. A bellicon workout also increases the flow of oxygen throughout your body while releasing endorphins, your body's natural "feel-good" drug, both of which help to produce a feeling of calm and well-being."

Liikkuminen kannattaa valita istumisen sijaan aina kun se on mahdollista. Esimerkiksi työmatkat kannattaa kävellä tai pyöräillä autossa istumisen sijaan. Oma työmatkani on vain kaksi kilometriä, mutta tulee siitäkin päivittäin hieman liikuntaa, kun pyöräilen töihin ja takaisin. Töissä pyrin vähentämään istumisen määrää. Käyn hakemassa vettä tai tulostamiani papereita ja joskus luen tekstejä seisaallaan. Parasta olisi nousta tuolista puolen tunnin välein. Toivoisin että minulla olisi normaalin pöydän lisäksi semmoinen korkea seisomapöytä, joita joissain toimistoissa näkee. En ole kysynyt olisiko se mahdollista.

Heti sytostaattijakson jälkeen ostin kortin Elixiaan. Olin aina inhonnut kuntoilua ja vannonut, että minua ei ikinä kuntosalilla näe, mutta nyt pidän kuntoilusta. En tosin vieläkään pidä kuntosalipuolesta ja painojen nostelusta, vaan Elixian ohjatusta liikunnasta ja infrapunasaunasta. Itse asiassa syy, miksi aloin käydä Elixiassa oli juuri infrapunasauna. HHI-ohjelmaan kuuluu säännöllinen infrapunasaunominen (mitä useammin sen parempi), enkä löytänyt mistään halvempaa paikkaa infrapunasaunaan. Käyn nykyään ohjatussa jumpassa 1-3 kertaa viikossa ja infrapunasaunassa vähintään kerran viikossa. On harmillista, etten useinkaan voi yhdistää infrapunasaunaa ja jumppaa, koska lastenhoitopalvelussa voi pitää lasta vain 1,5 tuntia. Jooga kestää 55 min. Jos se alkaa esimerkiksi klo 18.00, lapsi pitää viedä lapsiparkkiin 17.45, vaihtaa omat vaatteet ja mennä jumppasaliin. Jooga päättyy 18.55 ja lapsi täytyy hakea pois 19.15. Tällöin saunomiseen, suihkuun ja pukemiseen jää noin 15 minuuttia aikaa, mikä on infrapunasaunan kanssa yhtä tyhjän kanssa, koska siellä pitäisi olla vähintään puoli tuntia. Elixiassa olen käynyt seuraavissa jumpissa: Asthanga jooga, hathajooga, ballet, pilates, yoga fire and soul sekä core ball. Eniten pidän joogista ja parasta on joogan ja infrapunasaunan yhdistelmä silloin harvoin, kun se on mahdollista.

2 kommenttia:

  1. Moikka ja kiitos.
    Infrapunasaunasta itse olen kiinnostunut, toki paikkakunnassani ei löydy vastaavaa.
    Kerran kokeilin suolahuonetta paikallisessa spa-hotellissa, mutta jäi tunne, että hengitin tyhjää ilmaa, kun se laite, josta höyryä lähtee, näytti tyhjältä. Keuhkojen ylläpito on mielestäni tärkeää, kun hengitämme nykyään vaikka mitä ja uusiutumispaikkana keuhkot ovat heikkona lenkkinä.

    Kysyn pikaisesti, oliko blogiarkistossasi kirjoituksia kehon PH:sta? Törmäsin PH-juttuun ja levy jäi päälle, tuntuu hyvin loogiselta, että kaikki paha viihtyy happomaisessa ympäristössä. Toki, oma PH-arvosi on varmasti kohdalla, kun ei syö lihaa etkä kalaa.
    Vielä kysymys: miten hyppääminen auttaa elimistöä? Varmasti kerroit tästäkin aiemmin...

    VastaaPoista
  2. Blogissani ei ole erikseen juttua kehon PH-tasosta, koska lähes kaikki mitä syön on emäksistä. Eli siitä ei tarvitse erikseen huolehtia. HHI-ohjelmassa mainitaan myös, että emäksisyys on keholle hyväksi ja happamuus haitaksi, mutta enemmän siinä keskitytään immuunipuolustuksen vahvistamiseen. Hyppelyn tehtävänä on myös vahvistaa immuunipuolustusta. Hyppäämällä tai hölkkäämällä saa imusolmukkeiden imunesteet liikkeelle ja aktiivisiksi.

    VastaaPoista